Eckhart Tolle – „Un pământ nou ” (impresii despre carte)

14/02/2021

Prezentare generală a cărții

Am reînceput seria de lecturi despre spiritualitate și dezvoltare personală, cu „Un pământ nou”, a lui Eckhart Tolle.

Mai citisem, ceva mai demult, „Puterea prezentului”, tot de el. Mi-a plăcut foarte mult, ca și carte de „atmosferă”, mai degrabă decât informativă.

La fel ca și „Puterea prezentului”, „Un pământ nou” este o carte menită să te aducă într-o anumită stare de spirit, mai degrabă decât să îți îmbogățească silozul de informații.

De altfel, autorul anunță încă din primele pagini acest lucru: dacă le citești, înseamnă că deja cunoști întrucâtva subiectul discutat, iar dacă nu-l cunoști, nu vei finaliza cartea. Aș zice că „Un pământ nou” are ca efect o MAI mare trezire a conștiinței.

Despre Eckhart Tolle, autor al cărții „Un pământ nou”

Eckhart Tolle este recunoscut în prezent ca unul dintre cei mai mari ghizi spirituali ai începutului de secol 21. Este autorul a 3 cărți foarte apreciate: prima este acea „Puterea prezentului” despre care vorbeam, la care se adaugă „Un pământ nou”, și o cărticică numită „Liniștea vorbește”.

Trăiește în Canada, însă e originar din Germania, unde și-a petrecut copilăria în perioada de după război. E născut în 1948, iar cei 73 de ani îi adeveresc menirea de îndrumător spiritual. Are un frumos site web, pe care vă invit să îl vizitați, și unde vă spune că oferă lecții video gratuite, pe lângă conferințe și evenimente la care participă. Eckhart Tolle a apărut, împreună cu Dalai Lama și alții la Summit-ul pentru Pace de la Vancouver, în anul 2009. Drumul pe care îl urmează își are explicația într-o poveste personală, nu foarte fericită: Eckhart Tolle mărturisește că a suferit ani întregi de depresie, anxietate și frică. La vârsta de 29 de ani, s-a întâmplat ceva miraculos: din adâncul unei nopți de depresie chinuitoare, și a experimentării unor senzații greu de suportat, a survenit întrebarea: de ce este atât de chinuit eul meu? (reformulat). Și apoi, întrebarea revelatoare a fost: Care eu?

Filosofia de viață demonstrată de Eckhart Tolle

Din această a doua întrebare provine credința lui, pe care o regăsim și în lucrările scrise. Potrivit lui, Eul este un produs al minții noastre, format din gânduri, emoții și experiențe. Dar există Ceva mai presus de minte și gânduri, și aceea este Conștiința. Salvarea noastră de la nefericire ar fi să ne detașăm de minte, de ego, și să punem un spațiu între existență și gânduri. Acolo se manifestă conștiința. Trezirea conștiinței este soluția pe care Eckhart Tolle o propune lumii. Mai exact, ieșirea din inconștient/subconștient și detașarea de gânduri, emoții, experiențe. Reconectarea la existența pură, și la bucuria ființării în sine. Să fie o rezolvare, într-adevăr?

Să vedem ce ne spune cartea „Un pământ nou”

Eckhart Tolle, „Un pământ nou”

Recunosc că am luat-o de pe raft fiind atrasă de titlu. „Un pământ nou” aduce cumva cu expresia „raiul pe pământ”, zic. Așa că am vrut să aflu ce spune acest autor, începând prima pagină cu întrebarea mea: „este posibil”?

Și da, autorul mi-a făcut un parcurs de două sute și ceva de pagini de demonstrație că, dacă ne schimbăm, poate s-ar schimba și lumea în care trăim. Este un fenomen care mi se pare interesant de urmărit, în cărți și mai ales în afara lor, în toată realitatea care ne înconjoară. La un moment dat, m-am întrebat, ca mulți alții: A fost primatul rațiunii, apoi s-a descoperit tehnica + științele, ce urmează? O fărâmă de răspuns mi-a survenit într-o prezentare a „Marilor civilizații” (Vahe Zartarian). O altă părticică a fost speranța, și o alta este atitudinea favorabilă unui fapt deja în derulare: peste tot în lume, există persoane care cred într-o schimbare a oamenilor, și implicit a vremurilor. Iar această transformare nu se bazează pe tehnică, nici pe știință singure, și se produce la nivel spiritual. Nu toți suntem Eckhart Tolle, dar cu siguranță este o scânteie de Conștientizare superioară, în fiecare dintre noi. Trebuie doar să îi dăm atenție, atunci când vrea să ne dezvolte.

Revenind, „Un pământ nou”este o confirmare a acestei noi direcții de dezvoltare a omului, presărată cu formule pentru starea de bine, și cu altele vădind speranța pământului celui nou.

Pe scurt, este o carte care Se citește peste gândurile tale, și rezonezi cu ea la un alt nivel. Nu face parte dintre volumele care îți dau posibilitatea să interpretezi lumea într-un anume fel, ci ea te cam interpretează pe tine: trezirea conștiinței este un proces de durată, și ea îți semnalează unde te afli în acest proces. Indiferent de etapa în care te situezi, sau de condiția de viață actuală, „Un pământ nou” te ajută să progresezi. Dezvoltarea ta ca om (aș spune-o cumva mai apăsat decât „dezvoltare spirituală”) îți va fi influențată de cuvintele lui Eckhart Tolle.

Ca să te familiarizezi puțin cu ce vei găsi în paginile cărții: autorul începe prin prezentarea stării de fapt a lumii actuale (pentru unii poate părea șocantă. Nu înseamnă că această descriere este mai puțin adevărată). Urmează o dezvoltare a temei Ego-ului, ce este ego-ul, din ce este format, cum s-a format și cum îți dăunează. Mai departe, în aceeași direcție a vătămării, Eckhart Tolle îți spune câte ceva despre corpul-durere (emoții din trecut, supărări și tristeți nevindecate). Cum te afectează acesta, cum poți să renunți să-l cari după tine?

În cea de-a doua parte, autorul te încurajează să descoperi cine ești, cu adevărat, și care este scopul tău în această viață. De observat că nu oferă rețeta succesului și fericirii, ci te încurajează pe tine, cititor, să descoperi binele pentru tine însuți/însăți. Deopotrivă cu binele pentru ceilalți, și pentru acel „pământ nou”.

Mai departe, pe „un pământ nou”

Cu ajutorul lui Eckhart Tolle și a cărții sale, îți poți lămuri câteva lucruri. Cum ar fi practicile și obiceiurile tale, îți fac bine sau te tranformă în bigot? Cât e adevăr și cât e mimarea adevărului în dezvoltarea ta spirituală? Dezvoltarea spirituală este o expresie care „dă bine” sau o formulare ușor uzată a evoluției tale ca om?

S-ar putea dovedi că, uneori, decât să-ți respecți normele, e mai bine să ieși în natură sau să admiri artă. Ambele te vor face să redescoperi mistere de mult uitate, anchilozate în sisteme și proceduri, procedee și alte mărunțișuri care, deja, aparțin unei lumi mai vechi.

libris.ro

You Might Also Like